Nemezis

Jak sobie radzić z Cyfrowym Zmęczeniem Wzroku?

W naszym poprzednim artykule napisaliśmy kilka słów na temat tego, czym jest Cyfrowe Zmęczenie Wzroku, jakie objawy mu towarzyszą i co jest przyczyną dolegliwości. Zostały również wymienione sposoby, jak zapobiegać występowaniu symptomów.

Dzisiejszy artykuł jest kontynuacją poprzedniego wpisu, w którym opiszemy krótko wymienione sposoby zapobiegania dolegliwościom Cyfrowego Zmęczenia Wzroku

1. Metoda 20 / 20 / 20

Metoda opublikowana przez American Optometry Associacion, która brzmi:
” Co 20 minut, przez 20 sekund, spójrz na obiekt oddalony o 20 stóp ( ~ 6 m )

Jest to dość prosta, niewymagająca metoda pozwalająca na rozluźnienie naszej akomodacji dzięki patrzeniu w dal. Odległość 6m może być trudna do osiągnięcia w ciasnym biurze, ale jeśli masz w okolicy stanowiska pracy okno – wyjrzyj przez nie. W internecie są nawet dostępne aplikacje na komputer, które będą nam przypominać o obowiązkowej przerwie dla naszych oczu.

2. Filtry na monitory ekranowe i telefony komórkowe

Ale nie takie “byle jakie” filtry, a filtry chroniące przed światłem niebieskim.
Dlaczego to tak istotne? Przeprowadzone badania naukowe pokazują, że wysokoenergetyczne światło niebieskie ( 380 – 550 nm ) źle wpływa nie tylko na wzrok, ale także na funkcjonowanie całego organizmu np. wpływając na regulacje cyklu dobowego.

Działanie światła niebieskiego na oczy prowadzi do ich zmęczenia, a w przypadku długotrwałej ekspozycji może prowadzić do uszkodzenia włókien nerwowych siatkówki.

Obecnie praktycznie każde nowe urządzenie elektroniczne posiada funkcję ograniczenia emisji światła niebieskiego którą można ustawić na cały dzień lub od konkretnych godzin wiczornych.

Kolejną formą ochrony są powłoki antyrefleksyjne chroniące przed światłem niebieskim nakładane na soczewki okularowe. Zapobiegają one przejściu do oka szkodliwej części promieniowania niebieskiego.

3. Ćwiczenia wzrokowe

Jest to coraz bardziej popularna forma walki z Cyfrowym Zmęczeniem Wzroku. W trakcie ćwiczeń poprawia się głównie zdolności akomodacyjne i wergencyjne, co w rezultacie ma bardzo duże przełożenie na jakość widzenia. O tym, czy terapia widzenia jest odpowiednią dla pacjenta formą próby na zwalczenie symptomów decyduje optometrysta po wcześniejszym wykonaniu badania.

Z pewnością specjalista w gabinecie wspomni także o zastosowaniu okularów z filtrem światła niebieskiego jako dodatek do ćwiczeń wzrokowych.

4. Krople nawilżające

Krople nawilżające na pewno przynoszą ulgę gdy czujemy pieczenie oczu czy “piasek” pod powiekami, ale nie likwidują przyczyny powstawania dolegliwości.

Są one bardzo przydatne w chwilach, gdy jednak zapominamy o mruganiu i zaczynamy odczuwać dolegliwości. W czasach, gdy w biurach nieustannie pracuje ogrzewanie lub klimatyzacja, a naszym ulubionym napojem na pewno nie jest woda mineralna powinniśmy się z nimi zaprzyjaźnić.

5. Soczewki relaksacyjne

Czyli soczewki, które mają “zrelaksować” nasz układ wzrokowy podczas długotrwałej pracy. Dzięki nim przerzucanie wzroku dal – bliż jest łatwiejsze, a obraz w dali szybciej się wyostrza.

Soczewkom relaksacyjnym poświęcimy jednak osobny artykuł, w którym omówimy ich działanie i konstrukcję.

https://www.hyabak.pl/jak-zakraplac-oczy-hyabak
scroll